Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Bloomberg US

Styl Życia

Lepsze traktowanie klienta kluczem do sukcesu

20-05-2014, ostatnia aktualizacja 20-05-2014 16:00

Chyba nie ma w Polsce przedsiębiorstwa, które w komunikacji z klientem nie posługiwałoby się hasłami mówiącymi o wysokich standardach dbałości o konsumenta. Mimo tak daleko posuniętych deklaracji wydaje się, że popularny slogan „Nasz klient – nasz pan”, jeszcze kilkadziesiąt lat temu znaczył więcej niż obecnie. Niestety, w naszym kraju dbałość o klienta wciąż pozostawia wiele do życzenia, a rodzimi przedsiębiorcy w tej kwestii wciąż tkwią w czasach siermiężnej PRL.

Dobrze, ale nie do końca

Jedno jest pewne – obsługa klienta w ostatnich latach stopniowo ulega poprawie. Dzieje się tak z różnych przyczyn: pierwszą z nich jest globalny dostęp do informacji, dzięki czemu można bez problemu „podejrzeć", jaką politykę w aspekcie obsługi klienta stosują przedstawiciele tych samych branż w innych krajach. Po drugie, ogromna liczba przedsiębiorców w naszym kraju to ludzie młodzi, z nowoczesnym, można powiedzieć „europejskim" światopoglądem. Nie powtarzają oni złych nawyków, które utrwaliły się w epoce PRL, bowiem czasów tych nawet dobrze nie pamiętają. Mimo że powielając korzystne wzorce jesteśmy bez wątpienia na dobrej drodze, to do europejskiej czołówki wciąż mamy wiele do nadrobienia. Ciekawy raport, porównujący obsługę klienta w Polsce oraz krajach Europy Zachodniej, opublikowała firma Limtel (w całości do pobrania tutaj: obsluga-klienta.pl) – jego wyniki mogą być dla wielu osób zaskakujące, zwłaszcza w kontekście tego, jakimi hasłami i obietnicami posługują się marki, z którymi codziennie mamy styczność.

 

Zachęcić i utrzymać przy sobie

Krajowi przedsiębiorcy nastawieni są przede wszystkim na sprzedaż jednorazową, która, jak wiadomo, nie buduje trwałych i długoterminowych relacji z klientem. Owszem, działania marketingowe przynoszą efekty w postaci wysokiej sprzedaży, jednak zachodzi potrzeba częstego ich powtarzania – klientów należy niejako „na nowo" przekonać o wartości marki, zainteresować nowym produktem, dotrzeć do ich świadomości. Jak przekonują specjaliści z Limtel, w długoterminowej perspektywie o wiele lepszym działaniem jest budowanie trwałych relacji z klientem, mimo że – szczególnie w początkowej fazie – koszty takiej strategii będą wyższe, a na to małe firmy rzadko kiedy mogą sobie pozwolić.

 

Kliencie, nie jesteś sam

Warto wiedzieć, że każdy przypadek złego traktowania klienta może być zgłoszony do specjalnej organizacji, która zajmuje się rozsądzaniem sporów między konsumentami a przedsiębiorstwami i pilnuje, aby relacjami na tej linii kierowały czyste intencje każdej ze stron. W naszym kraju nadrzędną rolę pełni Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów z siedzibą w Warszawie.

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Z ostatniej chwili
Najczęściej czytane
Najlepiej oceniane
common